Behovet av tryckt marknadsföring är stor trots digitalisering

Behovet av tryckt marknadsföring är stor trots digitalisering

Med social media och allt mer tid framför skärmar är behovet att synas digitalt mycket stort för många företag. Detta inte minst E-handel och företag som har sin verksamhet online. Delvis har digitaliseringen ändrat behovet av de tjänster som ett tryckeri erbjuder. Men samtidigt finns fortfarande ett mycket stort behov av tryckt marknadsföring. Ett tryckeri i Stockholm lyfter upp några viktiga punkter som man som företagare inte får glömma.

Visitkortet – Säker väg för kommunikation

Det tar ett par sekunder att ge en person sitt visitkort. Det är upplevs inte påträngande och personen har sedan all kontaktinformation som behövs för att sedan nå personen som gav visitkortet. Ett ”måste” på mässor, företagsevent och i vardagen. För vad är alternativet?

Att säga sitt telefonnummer, skriva upp sin mailadress på en lapp eller säga sin webbsida är knappast i närheten så effektivt som ett visitkort. Det tar längre tid, kan upplevas påträngande och är betydligt mer krångligt. Även om andra trycksaker har minskat så erbjuder ett tryckeri idag nästan alltid visitkort i deras standardutbud.

Arbetskläder – Främst för tjänsteföretag

För tjänsteföretag är det viktigt att visa upp vilket företag man kommer ifrån. Detta oavsett om det handlar om städning, privat hemtjänst eller byggnation. Det handlar om att långsiktigt bygga ett varumärke och etablera detta på orten. Många hantverkare kan vittna om hur de fått ytterligare jobb när de varit ute på jobb. Detta av människor i närheten som insett att de också vill ha deras service.

Behovet av arbetskläder och profilkläder har knappast minskat med digitaliseringen i samhället. Därmed är det inte heller något som primärt har minskat i efterfrågan hos tryckerier. Däremot har konkurrensen ökat från andra länder. Via smidiga beställningslösningar går det idag att beställa oavsett om ett tryckeri ligger i Estland, Indonesien eller Sverige. Därmed har många tryckeriet fått jobba med andra fördelar så som service, snabb leverans m.m.

Riktad anpassad direktreklam

Genom att skapa mer personligt anpassad reklam når företagen tydligare sin målgrupp. Det kan exempelvis vara utskick till de som är medlemmar i en kundklubb för att därmed visa på reor eller medlemskvällar. Här handlar det ofta om större upplagor som inte bara ska tryckas utan även frankeras och distribueras. En del tryckerier har skapat smidiga logistiska vägar som underlättar för denna mer personligt riktade reklamen, tryck här för att läsa mer om tjänster hos tryckeri.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *