Profilprodukter är något som dom allra flera företag använder sig av, troligen för att det är både billigt och effektivt jämfört med andra marknadsföringsmetoder. Däremot ligger en del jobb bakom för att det ska bli bra. Det är inte bara att beställa vad som helst, det finns några saker som är bra att tänka på först.
Anpassa dina profilprodukter efter målgruppen
Ett viktigt steg i valet av profilprodukter är att hitta sådant som passar till företagets målgrupp. Här handlar det alltså om att fundera på vad dom kan tänkas uppskatta och ha användning av – i annat fall kommer inte produkterna göra någon större nytta. Känns det svårt att hitta något så finns några exempel på vanliga reklamprodukter som brukar uppskattas av dom flesta:
- Pennor
- Tygkassar
- Mössor och kepsar
- Nyckelband
Placering av reklam
En reklamprodukt är inte just det om det inte finns någon reklam på det. Det är liksom själv syftet och även här finns anledning att tänka till innan man genomför en beställning. Fundera över om det är loggans företag eller något annat som ska tryckas på produkterna. Kanske webbadress, telefonnummer och e-post?
Steg två i denna process är att fundera över hur stort trycker ska vara. Generellt rekommenderas inte för stort tryck, men inte heller för litet. Sist men inte minst behöver man beställa var på produkten trycket ska sitta. Gäller det till exempel en keps finns flera valmöjligheter men bra att tänka på är att man såklart vill att så många som möjligt ska se trycket.
Stort eller litet antal profilprodukter
Hur många profilprodukter behöver ditt företag? Det kan vara bra att ha några olika produkter på lager men det är också viktigt att fundera på hur många av varje man ska beställa. Ofta blir det ett billigare styckpris om man beställer många men tänk också på att du ska bli av med produkterna. Ligger det ett överflöd inne på lagret år efter år är det bortkastade pengar.
Se till att beställa ett lagom antal reklamprodukter, inte för lite och inte för mycket. Tänk på vad som händer om företaget bestämmer sig för att byta logga, får ett nytt telefonnummer eller något annat som gör att reklamprodukterna inte kan komma till användning längre fram.