En stor förändring vi kunnat se på senare tid är i vilken omfattning villaägare och företag skyddar sina fastigheter med larmtjänster. Utbudet har dessutom expanderat drastiskt till följd av de många tekniska innovationer som kan användas i kombination med hemlarm. Borta är tiden då magnetkontakter och låsbleck var omfattningen på larmet. Nu finns även kameror, sensorer och kanske i första hand en direktuppkoppling till företaget man anlitat. Det är inte några egentliga skillnader mellan larm för konsumenter och företag. Istället är det omfattningen som varierar. Såväl rörelsesensorer som internetbaserade signaler förekommer i de flesta larmprodukter oavsett användare.
Jämför larm
Den som köper in ett hemlarm har ofta en tanke om vad man skall skydda och vilka riskområden som finns i fastigheten. Kanske är det en gavel som är helt obevakad, där en inbrottstjuv kan gömma sig i väntan på rätt tillfälle att gå in genom ett fönster, eller en obevakad källaringång som blir föremål för sabotage? Genom att satsa på ett ordentligt hemlarm kan man filma den som försöker att ta sig in. Dessa bilder kan direkt visas för larmtjänsten man anlitar vilket ger till följd att man snabbare kan ta fast den som varit i fastigheten.
Det finns olika funktioner när det kommer till säkerhet och larm. Vissa aspekter handlar i första hand om att förhindra inbrott genom att skrämma eller försvåra för tjuven. Dit hör bland annat säkra dörrar, strålkastare och fönsterlås. Andra delar av larmet är till för att påkalla uppmärksamhet och ta fast den som bryter sig in i bostaden. Genom att ha sensorer och kameror som initierar direktkontakt till larmföretagen, kan man snabbt få reda på vad som sker, samt hinna dit för att avbryta stöldförsöket.
Innan man bestämmer sig för vilket hemlarm man vill använda sig av kan man jämföra de olika alternativ som finns att välja. Tjänster finns som går igenom innehållet i de olika paket som saluförs, för att konsumenter skall kunna sätta sig in i vad de olika företagen inkluderar i sina hemlarm. Det är inte ovanligt att även ringa till respektive aktör för att vidare fråga om dess verksamhet.