Om personalstyrkan är hårt ansträngd och det inte är tillfälle att expandera, kan outsourcing av kundtjänst online vara svaret, snarare än nyanställningar. En av de värsta farhågorna för exempelvis e-handlare är att finna sig själv i en situation där kundernas ärenden inte hinns med och att kundnöjdheten minskar som direkt konsekvens.
Samtidigt har man kanske redan supportanställda på telefon och mail, eller så har man skött den delen själv. I den här texten kan du läsa om fördelarna med outsourcing av kundtjänst online.
Fördelar med outsourcing av kundtjänst online
Outsourcing av kundtjänst online kommer med flera fördelar, till exempel:
Det går snabbt att hitta personal
Hos rätt outsourcingföretag kommer du att kunna “anställa” rätt personer mångfaldigt snabbare än vid traditionell rekrytering. Det här kan vara gynnsamt vid oväntade försäljningstoppar, till exempel. För det företag som lider av växtvärk kan outsourcing – inte bara av kundtjänst online, utan även av andra områden – vara nödvändigt för att hålla sig ovanför vattenytan.
Smidigt för kunden
Att kunna chatta direkt på hemsidan uppskattas av många kunder. Det är enklare – men snabba svar förväntas som regel. Fördelar med kundtjänst online kan till exempel vara:
- Ett tryggare intryck
- Lättare att köpa om man snabbt kan få svar på frågor
Snabba svar
Som nämnt ovan – snabba svar förväntas ofta av den som har en chattruta på hemsida. Det här till skillnad från e-post, där kunder kan vara vana vid att det tar längre tid. Med en bra outsourcing för din kundtjänst online kommer de just att få snabba svar, vilket onekligen ökar konvertering och sannolikhet för att kunderna behålls längre.
Det är ekonomiskt
Ofta är det mindre kostsamt att outsourca tjänster än att anställa. En anledning till det är givetvis att Sverige i ett internationellt perspektiv har relativt höga löner, åtminstone för “enklare jobb”. Outsourcing sker ofta från länder med betydligt svagare löneläge, vilket entreprenörer i Västvärlden har dragit nytta av under lång tid.
Högre tillgänglighet
En fördel med outsourcing är möjligheten att vara tillgänglig under fler timmar av dygnet. Det är dessutom enklare att hålla supporten öppen under högtider som till exempel jul och nyår. Därutöver kan outsourcing komma väl till hands för den som ska expandera internationellt, eftersom det är förhållandevis enkelt att tillhandahålla support på olika språk.